2024
Referat af generalforsamling i Lejre Kunstforening
tirsdag den 27. februar 2024 kl. 19.00 på biblioteket i Kirke Hyllinge
Gunhild bød som formand velkommen til generalforsamlingen, der blev indledt med fællessang af ”Det er i dag et vejr ”.
Der deltog 67 personer i generalforsamlingen, som repræsenterede 45 medlemskaber.
Dagsorden i henhold til vedtægternes § 5 stk.2
- Valg af dirigent og referent. Dirigenten kan ikke være et medlem af bestyrelsen eller suppleant til denne.
Jytte Saugmann blev foreslået som dirigent af bestyrelsen, hvilket forsamlingen bifaldt. Karin Dall blev foreslået som referent af bestyrelsen, hvilket forsamlingen også bifaldt.
Jytte takkede for valget og konstaterede, at indkaldelsen til generalforsamlingen var rettidigt udsendt til medlemmerne.
- Bestyrelsens fremlæggelse af beretning for det forgangne medlems år og sigtelinjerne for det kommende til godkendelse. (Beretningen er vedhæftet indkaldelsen.)
Gunhild berettede ud fra beretningen om det forgangne år og de planlagte arrangementer i 2024. (Beretningen er vedhæftet referatet.)
Et medlem ville gerne vide, hvor mange medlemmer, der pt er i kunstforeningen. Svaret er: 191 medlemmer fordelt på 153 medlemskaber (108 individuelle, 40 par og 5 firmaer/foreninger).
Beretningen godkendt af forsamlingen.
- Bestyrelsens fremlæggelse af det revisorgodkendte regnskab for det forgangne regnskabsår og sigtelinjerne for det kommende til godkendelse. (Regnskabet er vedhæftet)
Flemming Jensen, der er kasserer, gennemgik det reviderede regnskab.
Der var i 2023 et overskud på 13.874,56 kr. Ved årets udgang var der en kontant beholdning på 300 kr. samt 78.579,69 kr. på bankkontoen i Nordea. Af disse er der forudbetalinger (passiver), der vedrører 2024 på 31.660 kr., så den reelle formue ultimo 2023 er 47.220 kr.
Flemming glædede sig over væksten i foreningen, idet der i 2023 blev indbetalt 8.670 kr. mere i kontingent end budgetteret.
Arrangementer og udflugter har samlet set også givet et fint overskud.
Forsamlingen godkendte regnskabet.
Derefter gennemgik Flemming budgettet for 2024, hvor der er budgetteret med et underskud på 13.500 kr. – så vi ikke blot samler penge sammen – set i forhold til overskuddet i 2023.
Det betyder blandt andet, at ostebord og drikkevarer ved dette års generalforsamling betales af foreningen.
Forsamlingen bifaldt også budgettet for 2024.
- Behandling af forslag fra bestyrelsen og indkomne forslag fra medlemmerne. (Forslag skal være bestyrelsen i hænde senest den 13. 2. 2024. Sendes til grgalleri@gmail.com eller afleveres til et bestyrelsesmedlem)
Der var ingen forslag fra bestyrelsen og ej heller indkomne forslag.
- Fastsættelse af kontingent for det kommende regnskabsår. (2025)
Ved en fejl, stod der i indkaldelsen, at det var regnskabsåret 2024, men det er retteligt 2025.
Bestyrelsen foreslog uændrede kontingenter:
220 kr. for individuelle medlemskaber 330 kr. for par medlemskaber
550 kr. for firma/forenings medlemskaber. Forsamlingen bifaldt dette.
- Valg til bestyrelsen. Valgperioden er to medlems år. I lige årstal vælges fire medlemmer og i ulige årstal tre. (Følgende bestyrelsesmedlemmer er på valg: Karin, Eva, Bettina og Gunhild. Karin, Eva, Bettina og Gunhild modtager alle genvalg.)
Eva, Bettina, Gunhild og Karin blev genvalgt uden modkandidater.
- Valg af en første- og en anden suppleant. Valgperioden er et medlems år.
(1. suppleant Dorte Sørensen modtager genvalg. 2. suppleant Irene Larsen modtager genvalg.) Dorte blev genvalgt som 1. Suppleant uden modkandidater og Irene blev genvalgt som 2. Suppleant uden modkandidater.
- Valg af to revisorer samt en revisorsuppleant. (Birthe Baxter og Søren Larsen modtager genvalg som revisorer. Revisorsuppleant er Pram Gad)
Birthe og Søren blev genvalgt som revisorer uden modkandidater. Pram blev genvalgt som revisorsuppleant uden modkandidater.
- Eventuelt.
Intet.
Jytte takkede forsamlingen for god ro og orden og takkede også bestyrelsen for deres store indsats for at skabe mange gode oplevelser til medlemmerne.
Gunhild takkede Jytte for at lede os godt gennem generalforsamlingen og endnu engang alle medlemmer for god opbakning til kunstforeningen.
Dirigent Jytte Saugmann Referent Karin Dall
Efter generalforsamlingen var der causeri over emnet “ Hvad er Kunst?
Ved billedkunstner HENRIK HØYER ”ATELIER ART and WORD”
Et interessant og underholdende indslag med mange vinkler på kunst.
Så blev der tid til at indtage ost, pølse og drikkevarer, som blev nydt mens snakken gik lystigt blandt deltagerne.
Som slutning på aftenen blev der trukket lod om 26 indkøbte og 2 donerede kunstværker. Under dette referat ses årsberetningen for 2023.
Bestyrelsen:
LEJRE KUNSTFORENING
Årsberetning 2023
Den valgte bestyrelse udgøres af:
Eva Hansen, Karin Dall, Bettina Balslev, Vivi Holm, Kaare R. Skou, Flemming Jensen, Gunhild Rasmussen,
samt suppleanterne Dorte Sørensen og Irene Larsen.
Bestyrelsen konstituerede sig i marts med Karin som referent og forretningsfører, Flemming som kasserer,
Vivi som næstformand og Gunhild som formand.
Der har været afholdt 5 bestyrelsesmøder: marts, maj, september og november 2023 samt i januar 2024.
Desuden har der været en række mailbaserede drøftelser og beslutninger.
Vore udstillingssteder, en engageret bestyrelse og et voksende medlemstal:
I sensommeren skrev vi i lighed med tidligere år ud til alle vores medlemmer og publicerede tillige ud via mulige kanaler, at det nu var muligt at byde ind med udstillinger på vores udstillingssteder for 2024:
Lejre Kunstforenings udstillingssteder:
Rådhusene i Allerslev og Hvalsø.
Herunder en væsentlig forbedring med nu også i Borgerservice i Hvalsø og det siden december 2023. Dette har længe været efterspurgt af udstillende kunstnere, så værkerne ses af besøgende på rådhuset og ikke kun af personalet. Lejre Kommune har sørget for ophængning af skinner mm. Vi har samtidigt fået mulighed for via Kultunaut og Oplev Lejre at fortælle om hver måneds udstillinger. Dette gælder for alle vore udstillingssteder. De bringes således på siden Oplev Lejre i Lejre Magasinet ved hvert månedsskifte.
Plejecentrene i Lejre og Hvalsø Lægehuset i Kirke Hyllinge Hvalsø Skole
Domus Felix
Benefit Fysioterapi i Osted
Kirke Hyllinge Bibliotek, genindviet udstillingssted i forbindelse med vores 20 års jubilæum i oktober.
Kommende udstillingssted: Ammershøjparken, formentlig i løbet af foråret 2024.
Vi fik megen god respons på vores indbydelse til at udstille i 2024 og det i et sådant omfang, at vi måtte oprette venteliste, som vil kunne komme i brug ved eventuelle afbud hen over året eller ved udstillinger i 2025.
De mange positive reaktioner betød sammen med vores øvrige aktiviteter også en tilgang af nye medlemskaber.
Lejre Kunstforening har været initiativtager til en lang række arrangementer:
2023
Udstillinger og ferniseringer hen over året. Malefælleskab på Østergård hver torsdag kl. 14
Kunsttur til Folketinget den 17. og d 19. januar 2023 LK-udstilling 28. og 29. januar 2023
Besøg i Rørholmsgade 5. februar 2023
Udstilling i Kirke Såby gamle Skole 26. kl. 12-14 – februar før generalforsamlingen. Generalforsamling 28. februar 2023
Musikarrangement: Det spanske Hjørne 26. marts 2023
Besøg på Kjelsmark Glas Galleri og Huset i Asnæs 16. april 2023 Udstilling til velgørenhed – Helle Lundby – den 13. og 14. maj 2023
Besøg hos Kunstner Helle Lundsgaard Christensen, Stevns Fyr og Oplevelsescenter på Stevns, bustur den 11. juni 2023
9. Biennale, fernisering 5. august 2023
Fotokonkurrence ved Tro´s kirkefestivalen den 2., 3. og 4. september 2023
Trekroner Kirke d. 21. september 2023 Besøg i Carlsberg Byen 15. oktober 20-års jubilæum 29. oktober 2023
Litografier på Allerslev og Hvalsø Rådhus november 23
Kommunikation, internt og eksternt:
Lejre Kunstforening informationsformidling sker primært via disse kanaler:
Vores hjemmeside (kunstilejre.dk) – planen for 2024 er et nyt layout så vi opnår en mere brugervenlig flade, både for brugere og webmaster.
Nyhedsbreve til vores medlemmer også til ikke-medlemmer, der kan abonnere på nyhedsbrevet Facebook
Men også andre PR-muligheder tages i brug, som det passer til de enkelte arrangementer: Medlemmernes muligheder for at orientere om deres egne arrangementer (”medlem-til-medlem”) Vores forenings folder, flyer i Lyndby området i december
Pressekontakt / avisartikler
Kontakt til ikke-medlemmer, der har ønsket at udstille hos os – via telefon, mails og via beskeder på FB
Opslag og plakater i lokalområdet
Informationsformidling via vores samarbejdspartnere, f.eks visninger i Hvalsø Bio KultuNaut- og Oplev Lejre i samarbejde med Lejre Kommune
Specielt om Facebook
Kunstforeningens Facebook vokser stadig, og vi er meget glade for den nye tilgang af interesserede kunstnere og alment kunstinteresserede, det giver foreningen. Interessen for LK åben 24 og vore udstillinger vokser støt og dette via Facebook siden.
Ferniseringer på Allerslev Rådhus og i Domus Felix vises på siden, og kunstnere, der udstiller på vore udstillingssteder, har mulighed for at få vist et billede af et værk sammen med en kort tekst. Medlemmer har ligeledes en vis mulighed for at få vist egne udstillinger.
Alle vore arrangementer oprettes som en begivenhed på FB siden. Til LK åben 24 viste vi som optakt kunst fra 4-6 kunstnere og delt på forskellige grupper, hvilket vi har erfaret har været til stor glæde for alle kunstinteresserede.
Lejre Billedkunstråd
Kunstforeningen er repræsenteret i Billedkunstrådet ved Gunhild, og med Kaare som suppleant.
Økonomi:
Da foreningen er i vækst og har haft en fin tilgang af nye medlemmer i 2023 ser økonomien fornuftig ud.
Vores afholdelse af LK Åben balancerer økonomisk, således at tilmeldingsgebyret går tilbage til kunstnerne via kunstindkøb på udstillingen.
2023 blev således som 2022 et år, hvor vi fik mulighed for køb af mere kunst end budgetteret, og hvor vi har hensat et beløb, således at foreningen kan være vært ved generalforsamlingen til aftenens ostebord mm.
Derudover overfører vi en buffer til opdatering af hjemmesiden og til kommende arrangementer i løbet af 2024.
Vi kommer ud af året i fin balance og indstiller derfor til uændret kontingent for 2025.
Planer for 2024:
Ud over vores medlemmers udstillinger hen over året har vi en lang række tilbud til vores medlemmer.
LK-Åben 24 udstilling d. 27. og 28. januar 2024, samt 4. og 10. februar kl. 13-16 Akvarel kursus d. 25. februar og d.15. marts kl. 10-16 i Gunhilds Galleri.
Udstilling på Kirke Hyllinge Bibliotek med kunst til udlodning og offentlig adgang i bibliotekets åbningstid i ugen op til generalforsamlingen.
Generalforsamling 27. februar.
Musikarrangement: Søndagshyggejazz med Sinne Eeg og tapas 24. marts kl. 16 i Domus Felix. Foredrag med Frederik Lindeskov d. 3.april kl. 19 i Domus Felix
Besøg på Dansk Design Center d. 12. maj kl. 11 med efterfølgende frokost. Koordinering og samkørsel i egne biler.
Besøg på Frederiksborg Slot eller lign. udflugtsmål i juni. Bustur
Kunst og natur i Mørket- Når lyset bryder frem- i området ved Gl. Lejre, sidst i august – først i september
Afrika i Lejre. – Der arbejdes med planer om en workshop eller salg af afrikanske skulpturer ved Høst Festivalen i Lejre. d. 14. september.
Kunsttur til Christiansborg, f.eks. De Kongelige Repræsentationslokaler med riddersalen og gobeliner – oktober bustur.
Tak for 2023
Stor tak til alle medlemmer, der bakker op om foreningen, og stor tak til bestyrelsen for et godt samarbejde. Vi glæder os til 2024 og endnu flere gode oplevelser i Lejre Kunstforening.
På bestyrelsens vegne Gunhild Rasmussen
2023
2022
Lejre Kunstforening www.kunstilejre.dk
Referat af generalforsamlingen den 8. marts 2022 |
Gunhild Rasmussen, der sammen med Vivi Holm i det forgangne år har været formandskabet i foreningen, bød velkommen til de 31 medlemskaber, der var repræsenteret ved generalforsamlingen i Den gamle skole i Sæby. Dagsorden for ordinær generalforsamling: |
1. Valg af dirigent, referent og 2 stemmetællere Søren Larsen blev valgt som dirigent og konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indkaldt. Karin Dall blev valgt som referent og Steen Johannesen samt Kjeld Hansen blev valgt til stemmetællere. |
2. Bestyrelsens beretning til godkendelse (vedhæftet) Beretningen var udsendt sammen med indkaldelsen til generalforsamlingen, så Gunhild nøjedes med at nævne forskellige punkter fra den. Coronaen, der har spændt ben for arrangementer, nyt tiltag med Facebook, aktiviteterne på udstillingsstederne, den netop afholdt udstilling i Domus Felix, hvor der også er indkøbt kunst til lodtrækningen efter denne generalforsamling samt kommende arrangementer, som vi glæder os til at føre ud i livet. Gunhild nævnte også den gode økonomi, der er i foreningen samt at bestyrelsen indstiller, at kontingentet for kommende år – 2023 – bliver fastholdt, som det er nu. Hun takkede medlemmerne for deres trofasthed og glædede sig over, at der trods coronaen var kommet nye til. Bestyrelsen fik også en tak – alle gør hver især noget for at få foreningen til at fungere – både i forhold til arrangementer, men også i forhold til de administrative opgaver, der er i Lejre Kunstforening. Kunstforeningen er repræsenteret i Billedkunstrådet, der er nedsat af kommunalbestyrelsen, og som følger den 4-årige periode, kommunalbestyrelsen bliver valgt for. Kunstforeningen har indstillet Gunhild som medlem i den netop indgåede periode og Kaare R. Skou, som suppleant. Mogens Petersen kunne fortælle, at rådets medlemmer netop er blevet godkendt, og at kunstforeningens indstilling er blevet fulgt. Beretningen blev godkendt med applaus. |
3. Fremlæggelse af revideret regnskab til godkendelse (vedhæftet) |
Flemming Jensen fremlagde som kasserer regnskabet, der var udsendt på forhånd. Godkendt med applaus. |
Behandling af indkomne forslagbestyrelsens forslag, forslag til vedtægtsændringerforslag fra medlemmerne (Forslag skal være bestyrelsen i hænde senest den 22.2.2022. Sendes til grgalleri@gmail.com) Bestyrelsen havde fremsendt et forslag til revision/opdatering af foreningens vedtægter med udgangspunkt i, at Flemming Damgaard som dirigent ved sidste års generalforsamling påpegede, at der var nogle uhensigtsmæssige vedtægter vedrørende generalforsamlingens behandling af bestyrelsens beretning og regnskabsfremlæggelse. På den baggrund har bestyrelsen underkastet vedtægterne en generel gennemgang således, at de i den reviderede udgave også er opdateret i forhold til den såkaldte hvidvaskningslov og persondataforordningen. Kaare R. Skou fremlagde bestyrelsens forslag, der også havde været udsendt sammen med indkaldelsen til generalforsamlingen. Ingen havde spørgsmål eller indvendinger. Udkastet blev godkendt. Der var ingen indkomne forslag fra medlemmerne. |
5. Fremlæggelse af budget og fastlæggelse af kontingent for det kommende medlems år. Budgettet for 2022 var udsendt med dagsordenen. Flemming Jensen gennemgik det og oplyste ligesom Gunhild om, at bestyrelsen indstiller, at kontingentet for 2023 fastholdes som nu, hvilket vil sige 220 kr. for enkeltmedlemmer, 330 kr. for parmedlemskaber og 550 kr. for firmamedlemskaber. Både budget for 2022 og kontingent for 2023 blev godkendt med applaus. |
6. Valg til bestyrelsen: Følgende bestyrelsesmedlemmer er på valg: Karin Dall, Eva Hansen, Gunhild Rasmussen samt Uffe Søborg Andersen. Karin, Eva, Gunhild og Uffe har sagt ja til genvalg. Karin Dall, Eva Hansen og Gunhild Rasmussen blev genvalgt uden modkandidater. Uffe Søborg har af helbredsmæssige årsager valgt ikke at genopstille. Bestyrelsen forslog Lone Bonde Haupt som kandidat. Lone blev valgt uden modkandidater. |
7. Valg af 1. og 2. bestyrelsessuppleant: Dorte Sørensen og Bettina Balslev, Begge har sagt ja til genvalg Dorte Sørensen og Bettina Balslev blev genvalgt som suppleanter uden modkandidater. |
8. Valg af 2 revisorer samt 1 revisorsuppleant:
Vores to valgte revisorer er Birthe Baxter og Søren Larsen. Begge er villige til genvalg
Revisorsuppleant er Pram Gad
Birthe Baxter og Søren Larsen blev genvalgt som revisorer uden modkandidater.
Pram Gad var ikke til stede, men har ikke protesteret mod genvalg som revisorsuppleant, så han blev valgt, uden modkandidater.
9. Eventuelt:
Her vil Flemming Jensen fortælle om et nyt arrangement: salg/bytte privat kunst
Flemming Jensen fortalte om det påtænkte arrangement med salg/bytte af privat kunst. Der blev taget godt imod forslaget.
Eva spurgte forsamlingen, hvorfor der ikke havde været interesse for det planlagte matinearrangement (som blev aflyst på grund af manglende tilslutning) om højskolesangbogen, fællessang, stegt flæsk og politikerdebat om kulturen i Lejre kommune. Flere udtrykte, at der i forvejen var rigtig mange arrangementer med fællessang, så derfor var dette arrangement fravalgt.
Flemming Jensen opfordrede medlemmerne til at komme med forslag til matineer. Randi Bondeskov foreslog, at foreningen gjorde mere brug af de mange sognehuse/sognegårde, der er i Lejre kommune.
Birte Baxter foreslog koncert med klaver, som hun gerne ville være medvirkende til.
Randi Bondeskov tilsluttede sig Birtes forslag om klassisk musik, og gjorde opmærksom på, at vi som forening ikke blot skulle være hyggelig, men også inspirerende og berigende og bidrage med kunst af alle genre.
Gunhild takkede for alle input og gjorde opmærksom på, at alle var velkomne til at bringe forslag til tekst i vores folder om foreningen.
Søren Larsen takkede for god ro og orden under generalforsamlingen.
Efter generalforsamling fortalte Mogens Petersen om kommende arrangementer i Folkeuniversitet Skjoldungernes land.
Efter megen god snak var det tid til dejligt ostebord, og som afslutning på aftenen var der lodtrækning om indkøbt kunst.
Referent Karin Dall
Dirigent Søren Larsen har underskrevet det originale dokument den 16.03.22.